Selger du produkter er det smart å ha gode bilder av dem – slik at du gir kunden et riktig inntrykk av hvordan produktet faktisk ser ut.
Bilder skaper interesse for produktet og øker sannsynligheten for at kunden går for akkurat ditt produkt. Form, farge og størrelse er viktig for å få tydelig frem hvordan produktet ser ut, og kunden har ingen tvil om hva de har kjøpt. I tillegg kan gode produktbilder bidra til å øke tilliten til din merkevare og gi et profesjonelt inntrykk.
Vi har notert noen punkter om hva som er greit å tenke på om du vurderer å få dine produkter fotografert:
Dette er noe av det viktigste å fremheve på riktig måte. Slik at kunden ikke får seg en overraskelse når de mottar produktet. Produktbildene må være så likt virkeligheten som mulig, for å kunne representere produktet på best mulig måte. Har du samme produkt i flere farger eller i en serie, kan det være fint å få et samlet bilde av alle, slik får du tydeliggjort forskjellene på produktene og hva som hører sammen.
Omfanget av produktet er en viktig del i beslutningsprosessen for en kjøper. Passer dette produktet hos oss, er det for lite/stort? Det er fint å skrive størrelse, slik at det råder null tvil. Samtidig kan det også settes ved noe gjenkjennbart eller i et miljø som helt tydelig illustrerer dimensjonene.
Frilegging betyr at bakgrunnen fjernes. Det vil da være lettere å plassere produktbildet hvor som helst. Slik som i en katalog, på bakgrunner med forskjellige farger, i et samlet bilde med flere produkter.. Mulighetene er mange!
Det er smart å sette en stemning/følelse for å vise hvor og hvordan kunden kan benytte seg av produktet. Bilder av produktet i det miljøet det passer inn i, kan bidra til å spisse ditt budskap og tydeliggjøre behovet for produktet.